Zwanger op de piste

Door Kristof

Je gaat ieder jaar op wintersport. Het maakt na al die jaren deel uit van de jaarlijkse vakanties, met vrienden of familie. Maar plots neemt je leven een belangrijke wending: je bent zwanger. Hoera, proficiat, gefeliciteerd! Maar wat nu met die geweldige wintersportvakanties? De afgelopen maanden werd ik tot ervaringsdeskundige gebombardeerd en onderzocht ik als toekomstig papa uitvoerig de facetten van ‘Zwanger op de piste’.

De eerste indrukken
​Je hebt je vakantie reeds geboekt en blijkt plots zwanger te zijn. Ga je die vakantie nu annuleren of maak je er een wandelvakantie van? Of ga je alsnog op de latten? Wat denken familie en vrienden daar wel niet van… Als je in verwachting bent, blijf je veilig beneden in het dal, toch? Zelf hadden we al wel wat op internet rondgesnuffeld, maar dat staat inmiddels vol larie en apekool van overbezorgde ouders en mensen die er eigenlijk maar weinig kaas van gegeten hebben. Toen Annelies en ik in februari op skivakantie vertrokken naar Oostenrijk, gingen we ’s ochtends nog even langs op routine controle bij onze gynaecologe. Eigenlijk hadden we maar één vraag: mocht Annelies nog op de latten of niet? Ik stelde wel duizend vragen aan onze gynaecologe, Dr. Lannoo, vertrouwenspersoon tijdens de zwangerschap.

Hoe zit het nu juist?
​Op zich is de hoogte niet schadelijk voor de gezondheid van de foetus. Dat was onze eerste bekommernis. De ijle lucht heeft geen invloed op je algemeen welzijn. Pas als je fysieke inspanningen gaat leveren in het hooggebergte (gemiddeld genomen boven de 2200 meter), moet je opletten met de vermoeidheid. Die kan namelijk keihard toeslaan op een moment dat je nog helemaal boven op de berg staat. En net dan moet je nog die ene lange afdaling doen. Neem dan ook je tijd als je helemaal boven op de berg staat. Te overhaast van start gaan is nooit een goed idee, zeker niet als je zwanger bent.

Een skivakantie op zich is niet schadelijk voor je zwangerschap op voorwaarde dat je enkele maatregelen neemt en je dus goed je eigen fysieke limieten kent. De eerste drie maanden (twaalf weken) van je zwangerschap bestaat er een zeer gering risico op letsels ten gevolge van het skiën. De vrucht zit namelijk nog diep ingenesteld achteraan in de buikstreek en kan zelfs bij een val nauwelijks geraakt worden. Vanaf de vierde maand verandert je lichaam steeds meer, en moet je vooral gaan opletten voor slagen (bvb door stokken of liftpoortjes) in de buikstreek of breuken ten gevolge van een ski ongeval. Je verliest wat sneller de controle over je lichaam, pezen en spieren raken sneller vermoeid en het zwaartepunt van je lichaam verlegt zich langzaam maar zeker. Niet dat skiën vanaf de vierde maand totaal verboden is, maar houd rekening met een verhoogd risico voor je zwangerschap. Loop je een breuk op, dan zijn pijnstillers en stevige medicatie niet toegelaten. Een botsing op de piste of een uitschuiver kan zelfs de beste wintersporters overkomen. Vanaf de twaalfde week raadde onze gynaecologe een zeer actieve wintersportvakantie dan ook enigszins af. Zo kies je beter voor een alternatieve wintersportvakantie. Wandelen en langlaufen (met mate) is een stuk minder risicovol.

Uiteraard is iedere zwangerschap anders. Laat je daarom ook steeds adviseren door je eigen gynaecoloog. Jouw zwangerschap verloopt misschien net iets anders dan die van ons. Annelies heeft nog vrolijk vier dagen geskied in februari. Weliswaar heel rustig aan en vlak achter de toekomstige papa, maar op zich hebben we ons prima vermaakt. Een gouden tip is om wat meer rust te nemen tijdens de dag. Nestel je wat vaker neer in een hutje langs de piste en praat gezellig over wat nog komen zal. Ook daar leer je extra van genieten tijdens een zwangerschap. Wij mochten op 17 september j.l. een gezonde tweeling verwelkomen in ons gezinnetje. In februari trekken we met de hele familie naar Zwitserland. Voor onze twee kleine wondertjes de eerste kennismaking met de sneeuw, maar zeker niet de laatste…