6 Tips om beter te leren skiën

Door Geertje

Iedere gemotiveerde skiër wil steeds beter gaan skiën. Dat geldt zowel voor beginners als voor gevorderden en zelfs voor absolute toppers. Wat de betere skiërs doen ziet er namelijk zo gaaf en makkelijk uit. Daarbij komt nog dat, hoe beter je skiet, hoe leuker het wordt! Je wil dan ook steeds beter en beter leren skiën.

De gemiddelde wintersporter zit er niet op te wachten om weer in een skiklasje te stappen. Die wil gewoon lekker genieten van de vakantie en veel skiën, zonder in een groep opgehouden te worden en beperkt te zijn in zijn of haar vrijheid. Gelukkig zijn er heel wat zaken die je zelf kunt doen om je techniek en praktijk teverbeteren. Maar mijn eerste tip is toch echt omgebruik te maken van de ogen en kennis vaneen ander.

Tip 1: Neem een skiles, volg skitraining of boek een begeleide reis. Echt waar, het kan je enorm helpen om eens van een ander te horen wat je kunt verbeteren. Zo hoor je ook eens wat je goed doet en zeker niet hoeft aan te passen. Het liefst hoor je die tips van iemand met kennis van zaken, zoals een skileraar of een heel ervaren skiër. Je hoeft daarom niet speciaal in een skiklas terecht te komen. Denk ook eens aan een privéles. Dat is een investering, maar diebetaalt zich zeker terug als je een goede leraar of trainer hebt. Vergeet ook niet dat we inmiddels uitstekende mogelijkheden hebben om in Nederland en België te skiën. Door een les of serie van lessen op een borstelbaan, rolbaan of sneeuwbaan, kun je je techniek aanzienlijk verbeteren voor je naar de sneeuw vertrekt.

Er zijn tal van andere mogelijkheden om beter te leren skiën door het volgen van trainingen in Nederland. Er zijn organisaties die een hele dag training aanbieden waarbij je van ’s ochtends tot ’s avonds intensief bezig bent. Er zijn zelfs organisaties die een wekelijkse skitraining bieden. Deze trainingen zijn vaak gericht op slalom skiën, maar er zijn ook groepen die echt alleen bezig zijn met techniektraining. Zeker niet alleen voor de pro’s, maar zeer geschikt voor iedere gevorderde skiër die beter wil leren skiën. Verder worden er door diverse partijen ook weken of weekenden in het buitenland aangeboden, vaak met een bepaald thema. Dan ben je bijvoorbeeld een lang weekend bezig met alleen maar boekels skiën. Of je gaat een week off-piste knallen. De weken off-piste skiën staan vooral in het teken van veel meters maken en de gaafste hellingen skiën. Maar stiekem leer je tijdens zo’n week enorm veel. En het is nog super gaaf ook. Absoluut geen saaie lessen dus! Tot slot zou je er ook nog voor kunnen kiezen om een opleiding te volgen tot skileraar. Tijdens zo’n opleiding ski je zelf behoorlijk veel, krijg je heel wat tips over je eigen techniek en schoolt men je bij over bewegingsleer en didactiek. Naast het papiertje dat je krijgt als diploma, ben je gewoon ook heel veel bezig met de wintersport in het algemeen. Dat diploma is dan mooi meegenomen. Zeker als je graag familieleden wat helpt op de piste. Zelf lesgeven doet je vaak ook nadenken over je eigen techniek. Hier doorzal je merken dat je na verloop van tijd ook zelf beter gaat skiën.

2: Lees over skitechniek en/of kijk filmpjes op het internet Heb je echt geen zin om je te laten vertellen wat er beter kan, dan wordt het tijd om je op een andere manier te verdiepen in het skiën. Er bestaat voldoende lectuur en beeldmateriaal waarmee je de tijd tussen twee vakanties door kan doden. Wees gerust, ook hierdoor ga je beter skiën. Het “watch & learn principe” breidt je wintersportkennis uit, waardoor veel bewuster gaat skiën. Het internet is een bron van informatie, ook voor wintersporters. In Nederland en België behoren wintersporten niet tot de populairste sporten, maar op heel wat andere plaatsen leeft het des te meer. Bekijk de skifilmpjes en probeer te analyseren wat de topskiërs doen. Als je goed kijkt zal je versteld staan. Ook een goede tip: zoek de filmpjes eens op over skitechniek die op wintersporters.nl staan!

Het internet is een bron van informatie, ook voor wintersporters. In Nederland en België behoren wintersporten niet tot de populairste sporten, maar op heel wat andere plaatsen leeft het des te meer. Bekijk de skifilmpjes en probeer te analyseren wat de topskiërs doen. Als je goed kijkt zal je versteld staan. Ook een goede tip: zoek de filmpjes eens op over skitechniek die op wintersporters.nl staan!

Tip 3: Leer van je fouten Of beter gezegd leer je fouten af. Er zijn tien duidelijke fouten die veel skiërs verhinderen om beter te leren skiën. Zijn deze fouten op jou van toepassing? Wees eerlijk.

Angst is een slechte begeleider en kan veroorzaakt worden door een te grote uitdaging. Zorg dat je vertrouwd bent met wat je doet en ski met overtuiging. Heb je twijfels over een bepaalde helling, maak dan vooraf de juiste keuze: een andere piste nemen of juist er voorgaan. Ga je met angst die helling toch op, dan hang je snel achterop. Daardoor ben je minder beweeglijk en ga je in de fout.

Naar binnen hangen Wanneer je teveel naar binnen hangt, creëer je te weinig druk op de buitenski (dalski). Vaak is er een grote ‘pas-stelling’ (of fente op z’n Frans) waarbij de binnenski te ver voor de buitenski staat. Je gewicht bevindt zich dan voornamelijk op de binnenski, wat fout is. Het gevaar is dat je wegrutscht op deze binnenski. Zorg dat je altijd meer druk hebt op je dalski dan op de bergski. Hou de dalhand laag en je bergschouder iets voor de dalschouder om dit in te oefenen.

Achterop zitten Wanneer je te veel achterop zit, zijn je enkels te ver gestrekt en bevindt het lichaamszwaartepunt zich continu achter de binding. De schoen drukt dan in je kuiten. Je verliest hierdoor de druk op de ski, je wint aan snelheid en hebt geen controle meer over je latten. Breng je zwaartepunt naar voren door je als het ware aan je tenen naar voren te trekken. Je duwt dan je tenen naar boven in je schoen, en brengt je schenen naar voren. Op die manier heb je meer druk op de bal van de voet.

Meedraaien Bij het meedraaien of (mee)roteren draait het bovenlichaam en/of de heup te ver door in het 2e deel van de bocht, in plaats van dat deze netjes in positie blijft en naar de berg blijft staan. De houding van het hoofd is vaak naar binnen gericht, de heup draait naar het dal over de buitenski, en de dal schouder is voor de bergschouder. Hou net als bij het naar binnen hangen de berg schouder iets voor de dalschouder. Zorg er voor dat je heup de juiste knik maakt naar de berg.

advertentie
Peak Performance» shop online

X-been stelling Bij de x-been stelling zijn de ski’s ongelijk belast en gekant. Het binnenbeen is niet actief genoeg. Dit gaat vaak samen met het tegendraaien van het bovenlichaam, en er is een grote ‘passtelling’. Een goede oplossing is om met meer scheendruk bij het binnenbeen te skiën door de binnenski naar achter te trekken. Hierbij hou je echter wel altijd de binnenski licht voor de buitenski.

Tegendraaien Bij tegendraaien breng je de heup al te vroeg in een knik naar de berg en sta je extreem met je bovenlichaam naar het dal. Je binnenbeen kan hierdoor niet goed kanten (x-been) en de pas-stelling is groot. In deze positie beperk je jezelf in de beweging, je staat als het ware geblokkeerd en je kunt geen kanthoek meer opbouwen. Het gevolg daarvan is dat je geen korte radius kunt skiën. Om de bocht toch te kunnen draaien, vindt aan het eind van de bocht vaak rotatie plaats. Zorg ervoor dat je ski’s recht naar beneden gericht staan, nog niet met de heup naar de berg geknikt. Deze positie bouw je pas op vanaf het moment dat je ski’s in de vallijn staan.

Dalstelling Bij de dalstelling rutscht de dalski aan het eind van de bocht weg in een ploegstelling. Aan het eind van de bocht is er te veel druk op de punten van de ski’s en zijn de enkels te sterk gebogen. Om dit op te lossen verdeel je je gewicht zo dat je heel de ski gelijkmatig belast, en niet alleen de punten. De enkels strekken daardoor wat meer, en je houdt druk op de ski’s tot het eind van de bocht, zonder dat ze wegrutschen in een ploeg.

Bukken Bij bukken is het bovenlichaam te ver naar voren gebogen. Dit gaat vaak samen met gestrekte benen en/of achterop zitten. De enkels zijn te weinig gebogen. Door deze positie kun je niet goed bewegen. Breng je bovenlichaam meer rechtop, buig in de enkels, knieën en heup, en verdeel je gewicht over je hele voet en ski.

Stokinzet De fouten van de stokinzet hebben te maken met de voorbereiding (de beweging en de timing) en de plaatsing van de stokinzet. De beweging vindt plaats vanuit de pols en onderarm, en is eigenlijk heel gering. Ga niet zwaaien met heel je arm of zelfs met je bovenlichaam. De stokinzet vindt plaats op het moment van ontlasten van de ski (hoog beweging) en het omkanten. De plaatsing is ongeveer naast de punt van de ski.

Tip 4: Ski met skiërs die beter zijn dan jij, en kijk! Als je de mogelijkheid hebt om met skiërs te skiën die beter zijn dan jij: doen! Je leert hier namelijk ontzettend veel van. Door te kijken naar betere skiërs, word je zelf beter. Net als door het bekijken van filmbeelden van goede skiërs. Maar als je kunt kijken en meteen achter die goede skiërs aan kunt, dan is dat nog veel beter. Probeer ze na te doen, en stel vragen. Praten en discussiëren over skiën is leuk! Daarnaast word je uitgedaagd door het hogere niveau van anderen. Je skiet pistes en snelheden die je normaal misschien niet zou skiën. Zorg er wel voor dat het verschil in niveau niet té groot is, want dan is het niet meer leuk, en kan het zelfs gevaarlijk worden.

Tip 5: Laat iemand jouw afdalingen vastleggen op video Het werkt altijd erg goed om je afdalingen door iemand vast te laten leggen op video. Zo krijg je namelijk een beeld bij wat je doet. Veel mensen hebben geen idee hoe ze skiën. Het beeld dat ze hebben klopt dan helemaal niet met het gevoel. Dan is het lastig om dingen te corrigeren. Eerst moet je voelen wat je doet voordat je dit kunt veranderen. De confrontatie met beelden van hoe je skiet, kan hierbij wel eens een eye-opener zijn. Doe dit niet eenmalig, maar herhaal dit. Zo kun je je vorderingen bijhouden. En kijk dan nog eens terug naar beelden van eerdere momenten. Als je een camera hebt waarop je direct de beelden kunt afspelen, dan kun je zelfs in de lift kijken hoe het ging, en meteen de volgende afdaling werken aan de punten die je opvielen. Doe dit samen met iemand anders. Dan kun je elkaar filmen en samen de beelden analyseren.

Tip 6: Neem de tijd om te (leren) voelen wat je doet Skiën is een echte gevoelssport en een sport met complexe bewegingen. Zolang je niet merkt wat je doet, zal je je niet gericht kunnen verbeteren. Neem hiervoor wel de tijd. Dat gevoel moet zich ontwikkelen en dat duurt even. Daarnaast is goed skiën niet makkelijk. Heb geduld om de moeilijke bewegingen onder de knie te krijgen. Neem ook je tijd zodat je rustig en geconcentreerd gaat skiën. Wanneer je altijd maar op snelheid naar beneden jaagt, of constant met anderen bezig bent, dan ontneem je jezelf de tijd om je te ontwikkelen. Leg de focus bij jezelf en concentreer je op dat wat je wilt doen. Concentreer je niet op te veel dingen tegelijk, want dat werkt niet. Neem liefst één ding in je hoofd. Probeer niet te veel te denken, maar probeer het punt dat je wilt aanpakken om te zetten naar het juiste gevoel dat hierbij hoort.

Succes met het toepassen van deze tips. En vergeet niet te genieten van het spel. Geniet van het feit dat je iets nieuws wilt leren en dat dit niet komt aanwaaien. De beloning is mooi!