5 tips voor beginnende wintersporters die niemand je vertelt

Door Rogier

Beginnen met wintersport is letterlijk een verhaal van vallen en opstaan. Maar eenmaal begonnen is de verslaving snel daar, want, als je het mij vraagt is er weinig mooiers dan wintersport. Om te leren skiën of boarden kun je les krijgen, maar er zijn van die kleine dingen die niemand je vertelt en die je door schade en schande zelf moet leren. Om deze valkuilen te voorkomen, vijf tips. 

1. Op een sleeplift ga je niet zitten
Daar sta je dan. Je hebt net je ski's aangeklikt. Het voelt allemaal wat onwennig, en om te beginnen neemt de leraar je mee naar een sleeplift. Je vraagt je af hoe dat werkt. Dus je pakt de 'pannenkoek', stop de schotel tussen je benen en je gaat zitten. Na nog geen meter lig je op de grond. Zo werkt het dus niet. Een sleeplift trekt je, je staat rechtop en je gaat dus niet zitten. Let op dat je je ski's goed recht houdt. En vergeet niet, als je bij het einde van de lift komt, de schotel of pannenkoek op tijd tussen je benen vandaan te halen en los te laten...

2. Laat je schoenen 's nachts niet in de auto of buiten
Na een dag skiën denk je misschien niet meteen aan de schoenen die je eindelijk mocht uittrekken. Je stapt snel je hotel of appartement in. Maar vergeet dan niet je schoenen op een warme en droge plek te leggen. Laat ze zeker niet in de auto, de skibox of op het balkon staan. Als het plastic namelijk koud wordt kan het aantrekken van skischoenen, wat in het begin sowieso niet makkelijk is, een echte ramp worden. Koude en natte schoenen zijn sowieso niet fijn. Klik je schoenen ook dicht als je ze uit hebt getrokken, hierdoor blijven ze beter in vorm waardoor ze de dag erna weer makkelijk te sluiten zijn.

3. Leer het goed dragen van je ski's
Het dragen van ski's is erg eenvoudig. Een beetje ervaren skiër draagt zonder problemen drie of vier paar ski's tegelijk. Maar beginners hebben soms hun handen al vol aan één paar. In dit filmpje legt Arjen uit hoe je het beste je ski's kunt dragen.

4. Wintersport is niet altijd ijskoud
Wintersport is winter, dat klopt. Maar het is niet de Noordpool. Natuurlijk kan het hoog in de bergen echt ijskoud zijn - ik heb dagen meegemaakt dat het kouder was dan -20° C - maar dat is eerder uitzondering dan regel. Vaak is de temperatuur helemaal niet zo heftig. Het is dus zaak dat je je goed op de omstandigheden kleedt. Dikke gewatteerde kleding is vaak te warm. Zeker als je pas in februari of nog later op wintersport gaat. Het is handig om kleding in laagjes te dragen. Steeds een laagje meer als het koud is, of een laagje minder als het warmer is. Draag geen katoen, maar thermische onderkleding. Hiermee heb je minder kans dat je het koud krijgt in de lift. Afhankelijk van de temperatuur kun je denken aan de volgende kleding:

- Thermobroek als het koud is, het liefst een 3/4 die dus niet in de skischoen komt. Als het warm is laat je deze achterwege
- Goede hoge strakke skisokken
- Een niet per se gewatteerde skibroek
- Een thermoshirt met korte mouwen
- Een dunne fleece pully daaroverheen
- Een isolatielaag die daar overheen past (fleece, dun dons)
- Een water en winddichte laatste laag, liefst met ventilatie openingen onder de armen
- Eventueel een dikkere donsjas voor de echte koude dagen
- Een neck-gaiter of sjaal
- En warme handschoenen

Door verschillende lagen te gebruiken kun je makkelijk een kledingstuk aan- of uittrekken. Zeker in de zon zul je het eerder te warm hebben dan te koud.

5. Koop een goede skibril
Zicht is belangrijk tijdens wintersport. Alleen met goed zicht zie je hobbels en diepte op de piste, vooral op bewolkte of mistige dagen. Doe jezelf een plezier en koop een hoogwaardige skibril. Slechte maar in Europa gekeurde skibrillen beschermen weliswaar tegen UV straling maar zullen je nauwelijks helpen om beter te zien. Goede skibrillen zijn misschien niet goedkoop maar maken wintersport een stuk eenvoudiger. Dit is wat mij betreft een van de eerste investeringen die je als beginnende wintersporter zou moeten doen.