De grote skischoenen gebruiksaanwijzing

Door Rogier

Skischoenen zijn voor veel mensen niet hun favoriete uitrustingsstuk. Logisch, de schoenen zijn lastig aan te trekken, ze lopen voor geen meter en tot overmaat van ramp doen ze vaak ook nog eens pijn aan je voeten. Tenminste, dat geldt voor veel wintersporters. Maar het kan echt, skischoenen die lekker zitten en prima aan te trekken zijn. Hou je aan deze gebruiksaanwijzing en skischoenen zullen een stuk vriendelijker voor je zijn. 

De goede maat
We hebben het al vaak gezegd maar het kan niet vaak genoeg herhaald worden: koop de goede maat skischoenen. De goede maat is vaak een stuk kleiner dan dat je op het eerste gezicht denkt. De stelregels zijn simpel:

- Als je rechtop in een skischoen staat dan raken je tenen de voorkant van de schoen;
- Als je in skihouding gaat staan, dan komen je tenen los;
- Koop skischoenen niet te breed zodat je voet ook daar niet te ruim zit.

Te grote schoenen zijn een recept voor pijnlijke voeten. Deze zorgen namelijk voor:

- koude tenen omdat je je voeten verkrampt om grip te houden;
- koude tenen en pijnlijke voeten/schenen omdat je je schnallen / buckles te strak zet;
- slechte overbrenging van krachten op je ski’s.

Kijk voor meer info over het kopen en passen van skischoenen hier.

Niet te stijf
Ook over de flexwaarde van skischoenen hebben we het regelmatig gehad. Om het geheugen even op te frissen: flexwaardes tussen verschillende merken zijn niet vergelijken want er is geen universele standaard. Zelfs tussen twee verschillende typen schoenen van hetzelfde merk kan verschil zitten. Ook reageren verschillende plastics anders op kou waardoor ook hier weer verschil in flexwaarde ontstaat. Het enige houvast dat je hebt is hoe hoger het getal, hoe stijver. Stijver is niet altijd beter. De stijfheid moet passen bij je techniek, gewicht en manier van skiën. Een te stijve schoen zorgt ervoor dat het lastiger is om technisch goed te skiën. Pas vooral op met regeltjes om te berekenen welke waarde je nodig hebt. Een goede bootfitter kan van enorme hulp zijn bij het vinden van de goede schoen. Wees dan wel heel erg eerlijk over je niveau.

Niet te strak
Als je eenmaal de flex hebt gevonden die bij je skistijl past en de goede maat en vorm van schoen dan zit deze schoen als gegoten. Toch heb je mensen die denken dat skischoenen een marteltuig zijn en hun schoenen veel te strak zetten. Dit hoeft niet. Het werkt zelfs een goede skitechniek tegen. Veel mensen doen dit om zo goed mogelijk in de skihouding te staan, maar het zijn niet de schoenen die je in de skihouding plaatsen. Het is je techniek. Te strak gegespte skischoenen doen uiteindelijk pijn, zorgen voor koude voeten en helpen je niet om de goede houding te vinden. Als je het idee hebt de hele tijd ‘naar achteren’ op je ski’s te worden gegooid, dan kun je beter skilessen nemen of goede oefeningen doen dan je schoenen strakker zetten.

Ik hoor je denken: “En die racers dan die in elke lift hun schnallen losklikken?” Dit soort raceschoenen en deze manier van skiën is anders dan standaard wintersporten. Een Formule 1 auto zit ook minder aangenaam dan een gewone auto… Als je eenmaal aan het racen bent in wedstrijdverband en traint met professionele trainers dan kun je precies bedenken wat goed voor je is.

Laat je schoenen ’s nachts niet in de auto of buiten
Om te zorgen dat je schoen makkelijk aan te trekken is en je geen koude voeten krijgt is het van belang dat je de schoenen 's nachts niet in de auto laat liggen en zeker niet buiten op het balkon zet. Als het plastic koud wordt is het minder soepel. Een schoen die je warm zonder problemen aantrekt, kan koud een ramp (zo niet onmogelijk) zijn om aan te trekken.

Goed aantrekken
Een skischoen aantrekken is voor sommige wintersporters echt een dingetje. Een paar tips maken het aantrekken van de schoen makkelijker:
- doe alle (echt alle) schnallen open;
- trek de lip goed naar voren / opzij; 
- duw je voet staand (werkt beter dan zittend) de schoen in;
- als je voet eenmaal in de schoen zit zorg er dan voor dat de lip goed recht zit en trek deze naar boven;
- klik beetje bij beetje je schnallen dicht totdat je schoen gelijkmatig dicht zit zonder strak te zitten;
- vergeet de klitteband-band niet vast te gespen, deze zit niet alleen aan je schoen om deze makkelijk te tillen.

Broek niet in je schoen, goede sok
Om te zorgen dat een skischoen goed zit, is het van belang om goede skisokken te dragen. Bij goed passende skischoenen horen dunne skisokken, met ietsje extra bescherming op de plekken waar je deze nodig hebt. Ook zijn de sokken hoog genoeg om boven de schoen uit te komen. Het is belangrijk dat er geen vouwen of dikke naden in de sok zitten. Die kunnen irriteren. Ook zie ik elk jaar veel wintersporters met hun broek in hun skischoenen skiën. Doe dit niet! Dit zorgt voor irritaties en pijnlijke voeten. Je skibroek gaat buiten om de skischoen heen. 

Schoenen uittrekken
Klaar met skiën, dan mogen de schoenen uit! Let hierbij op dat je de schnallen beetje bij beetje openklikt. Als je alle schnallen in een keer openklikt wil het weleens gebeuren dat de laatste schnal zo strak staat dat deze niet meer losgaat. Mocht dat gebeuren dan is de oplossing simpel. Je klikt de andere schnallen weer een beetje vast en je kunt de vastzittende weer losklikken!

Skischoenen op de droger
In deze video vertelt Sanne precies hoe je je skischoenen moet drogen op een speciale skidroger. De ene keer is dat met de punt van de schoenen naar boven, de andere keer juist met de punt naar beneden. Afhankelijk van hoe de lucht uit het apparaat komt. Bedenk in alle gevallen dat warme lucht stijgt...

Schoenen wegzetten
Is de wintersportvakantie eenmaal afgelopen? Dan is het belangrijk dat je de schoenen goed wegzet. Zet de schoenen droog weg, zorg dat er geen vouwen in de binnenschoen zitten en klik de schoen dicht. Als je de schoenen open laat staan wil het plastic na een hete zomer nog wel eens zo omgebogen zijn dat de schoen lastig terug te vouwen is. Een skischoen heeft trouwens niet het eeuwige leven. Hoe lang een skischoen meegaat lees je hier.