Vijf tips tegen kou

Door Rogier

Het is januari, een van de koudste wintermaanden. De zon staat nog laag en veel hellingen komen de gehele dag niet in de zon. Als je niet goed voorbereid op pad gaat is er een grote kans dat je het koud zult krijgen. Maar met deze vijf tips is de kans dat je het koud krijgt een stuk kleiner!

1. Wanten
Oké, ze zijn minder precies dan handschoenen. En soms moet je ze uitdoen om iets te pakken of te doen. Maar wie eenmaal in koude condities heeft gewintersport met wanten die wil niet anders meer. Omdat ik continu aan het filmen ben en foto’s maak, en ik na een bevroren-vinger ongelukje bij het beklimmen van bevroren watervallen een zeer slechte doorbloeding in mijn vingers heb, heb ik snel last van koude handen. Het werken met handschoenen op mijn camera’s vind ik drie keer niets. Dus heb ik warme donzen wanten. En echt ik heb nooit meer koude handen hoe vaak ik mijn wanten ook uit en aan doe. Dus iedereen die wel eens koude handen heeft of over het sowieso snel koud heeft: draag wanten!

2. Drink veel, heel veel
Laat ik het meteen duidelijk stellen met genoeg drinken bedoel ik niet die Jaeger-bombs in de skihut. Nee, water of sportdrank. Geen alcohol, geen koffie, maar gewoon goed vocht. Vocht zorgt voor dat je bloed goed blijft stromen en goed stromend bloed zorgt ervoor dat je ledematen warm blijven. In de bergen droog je vanwege de droge lucht nog meer uit dan normaal. Plus, om dit verhaal nog wat heftiger te maken: je bloed wordt dikker omdat er minder zuurstof in de lucht zit en je dus meer rode bloedlichaampjes nodig hebt. Hierdoor wordt je bloed snel stroperig en krijg je het sneller koud. Dus hoe hoger je komt hoe meer je moet drinken. 3 liter water op een dag rond de 2000 meter hoogte is absoluut niet overdreven. Dus drink voldoende!

3. Eet voldoende
Begin de dag met een goed ontbijt. Zoals bij alle sporten, en eigenlijk in heel je leven is een goed ontbijt van enorm belang om goed de dag door te komen. Als je niet goed ontbijt kun je er vrij zeker van zijn dat je het in de loop van de dag koud gaat krijgen. Probeer goed en zo gezond mogelijk te eten. Dus genoeg koolhydraten, niet teveel vet en eiwitten en genoeg vitaminen en mineralen. Dit om een goede verbranding te houden ondanks het sporten. Blijf de gehele dag goed eten, denk hierbij niet meteen aan de vette hap, maar meer aan sportrepen, fruit, krentenbollen, dat soort werk. Bedenk dat veel ongelukken gebeuren omdat mensen tegen een uur of één met te weinig bloedsuiker onderweg zijn. Eet dus voldoende. Je blijft warmer en je zult beter skiën en beter geconcentreerd blijven.

4. Goede kleding
Dit lijkt logisch, maar er zijn nog teveel mensen die met een katoenen skipully of hemd skiën. Begin met een laag sportondergoed (dus geen katoen). Goed vochtregulerend ondergoed. Als je het snel koud hebt dan in een dikkere wintervariant. Hierboven een dun en vrij strak fleece. Ben je een koukleum dan daar overheen nog een (eventueel synthetische) donsjack eventueel gevolgd door een waterafstotende en winddichte jas om het in alle condities helemaal af te maken. Vergeet ook je benen niet. Een dunne tights kan koude benen voorkomen. Verder zorg dat je de goede maat skischoenen hebt, niet te klein (gebeurt zelden) maar vooral niet te groot. In grote skischoenen zul je je voeten continu schrap willen zetten wat ervoor zorgt dat je zelf je doorbloeding van je voet stopt. Verder kan een colletje of bus ervoor zorgen dat er geen kou in je nek kan komen. En een buff kun je ook over je wangen, mond en neus heen trekken als het echt bar en boos wordt.

5. Rust genoeg
Zorg ervoor dat je uitgerust bent. Slaap voldoende en als je merkt dat je moe begint te worden midden in de week, neem dan een rustdag (of -middag / -ochtend). Te moe op de piste staan maakt je kwetsbaarder voor blessures en ongelukken maar ook zul je het veel sneller koud hebben. Goed getraind op de wintersport aankomen is dus van belang. Dit is allemaal dubbel positief, want je zult het meer naar je zin hebben, meer kunnen skiën, het minder snel koud hebben en je hebt minder kans op blessures. Ga dus getraind en uitgerust de piste op!