Conditie opbouwen zonder te sporten

Door Rogier

Wintersport is sport. Je bent de hele dag buiten bezig. Voor veel mensen is dit een radicale verandering in vergelijking met hun dagelijkse leven, want op kantoor zitten is nou niet bepaald sporten. Nou heb je natuurlijk een heleboel wintersporters die elke week lekker aan het sporten zijn, zij kunnen dit artikel overslaan. Maar mocht je zelf nou niet zo sportief zijn aangelegd, dan volgen hier vier tips om toch een betere conditie op te bouwen. Zo kun je langer skiën, meer afdalingen maken en harder knallen. En, ook mooi meegenomen, het is nog goed voor je gezondheid ook. Wees niet bang, hier geen lijst met geestdodende oefeningen, want als je niet sportief bent hou je deze waarschijnlijk niet vol. Maar een aantal praktische tips om je leven actiever te maken. 

Vergeet de lift, pak de trap
Liften, roltrappen: vergeet deze. Elke dag kun je in Nederland geweldige trainingen krijgen, gratis en voor niets. Stop met het luie wachten in machines die je omhoog en omlaag brengen. Pak de trap. Ook als je op 4 hoog, of hoger werkt. Bedenk elke keer dat je het gebouw uitgaat, naar de kantine gaat of je hoe dan ook door moderne gebouwen heen beweegt. Pak de trap. Traplopen is gezond en echt een geweldige training. Een kennis van mij is in 2 maanden tijd 4 kilo afgevallen door alleen maar de lift en roltrappen te laten voor wat ze zijn. Elke dag een paar trappen op en af werkt beter voor je conditie dan een halfslachtig abonnement bij een sportschool! En ben je gestrest en moet alles snel, lopend ben je sneller dan op een roltrap en met een beetje training ook sneller dan de lift.

Pak je fiets voor elke afstand onder de 5 kilometer
In Nederland ben je over het algemeen sneller op de fiets dan met de auto voor korte afstanden. Al deze kleine stukjes kun je dus beter met de fiets doen dan met de auto. Ik hoor jullie denken, maar het regent altijd in Nederland. Maar niets is minder waar is wetenschappelijk aangetoond. Als je veel buiten bent merk je vanzelf dat die regen in Nederland meevalt. En fietsen is goed voor je conditie en voor je portemonnee, want je gebruikt minder brandstof, en parkeren is gratis. Kortom, voor al die boodschappen en zelfs woon-werkverkeer, pak zo mogelijk de fiets. De eerste paar keer is wennen en daarna merk je dat je sneller zult zijn! En stel je zou iets langer over dezelfde afstand doen, als je fietst ben je aan het sporten dus hoef je geen oefeningen meer te doen en win je alsnog aan tijd.

“Wees niet bang. Hier geen lijst met geestdodende oefeningen, want als je niet sportief bent hou je deze waarschijnlijk niet vol, maar een aantal praktische tips om je leven actiever te maken. ”

Parkeer je auto iets verder
Ben je ook wel eens bezig met het zoeken naar parkeerplaatsen die zo dicht mogelijk bij je doel liggen. Vaak zijn deze duur en soms moet je best wel een paar keer omrijden. Doe het anders: parkeer juist iets verder weg. Vaak vind je hier makkelijker parkeerplaatsen (dit is een natuurverschijnsel ;-) ) en dat stukje lopen naar je afspraak of doel is eigenlijk alleen maar prettig. Ook om even na te denken om gewoon even tot rust te komen.

Wil je dit? dan moet je wel wat trainen...

Avondwandeling
Elke avond even de deur uit gaan en een rondje lopen. Het klinkt saai en burgerlijk. Maar het kost je nog geen uurtje en je bent even lekker in beweging. Veel wandelingen zijn erg mooi in Nederland. In ons drukke bestaan is dit een heerlijk moment van rust. Je kunt natuurlijk ook de fiets pakken en gewoon een lekker stukje fietsen.

Werkt dit allemaal niet?
Lukt dit allemaal niet, om welke reden dan ook. Maar wil je wel sporten, dan kun je je ook inschrijven bij een sportclub. Dat kan van alles zijn, maar zolang je het in clubverband doet zit er een stok achter de deur om te gaan sporten. Als je eenmaal begonnen bent zul je merken dat het steeds makkelijker wordt om jezelf te motiveren. Kortom er is geen reden om niet te bewegen. Je zal beter, veiliger en gezonder op de ski’s staan!