Zonnebrand, hoe en wat

Door Arjen

Voor veel wintersporters is het belangrijk dat ze met een kleurtje van de wintersport terugkomen. Lekker bakken in de zon op het terras en natuurlijk de hele dag met de zon mee skiƫn. Maar ook als je eigenlijk helemaal niet zo bezig bent met bruin worden moet je goed opletten. De zon in de bergen is erg sterk, zeker later in de winter. En door de reflectie van de sneeuw krijg je het ook nog eens dubbel voor je kiezen. Een goede zonnebrand is dus noodzakelijk! Maar welke zonnebrand is voor jou geschikt? Want je zit natuurlijk niet te wachten op zonnebrand die een vieze smaak geeft of waarbij je als je zachtjes in de tube knijpt direct de hele inhoud van de tube op je hand hebt liggen.

Hoe vaak moet je je insmeren?
Smeer je een half uur voordat je de berg op gaat in en herhaal dit iedere twee uur. Zo ben je optimaal beschermd tegen de zon! Door de weerkaatsing van de zon door de sneeuw en de ijle lucht in de bergen (er zijn minder stofdeeltjes die de schadelijke UV stralen tegenhouden verbrand je namelijk sneller.

Wat voor zonnebrand moet je gebruiken?
Teveel vet is normaal gesproken niet goed. Maar nu wel. Een vette zonnebrandcreme is goed, want vet blijft smeerbaar bij koud weer en voorkomt uitdroging van je huid. Gebruik je een lotion of gel dan kan het water dat hierin zit op je huid bevriezen. Daarbij geeft sommige zonnebrand een vieze smaak in je mond. En dat is natuurlijk niet de bedoeling!

Welke factor heb je nodig?
De Nederlandse Kankerbestrijding/KWF adviseert voor de wintersport het volgende:

Kinderen (tot 15 jaar) ongeacht huidtype: 20-30+

Huidtype 1: 20-30+

Huidtype 2: 15-20+

Huidtype 3: 10-15

Huidtype 4: 5-10

N.B. Bovengenoemde factoren zijn richtlijnen. Met deze beschermingsfactor kan je tussen 12 en 15 uur maximaal drie uur in de zon. Met een lagere factor kan je minder lang in de zon. Berggidsen die iedere dag in de bergen zijn gebruiken vaak een zeer hoge factor (zoals factor vijftig).

Vergeet ook je lippen niet