Nooit meer koude voeten!

Door Rogier

Koude voeten zijn een probleem voor veel wintersporters. Vooral dames hebben vaak last van koude voeten. Helaas gaan er veel fabeltjes over de oorzaken de ronde. Al waren dit alleen fabeltjes die tijdens het haardvuur verteld worden, dan was het allemaal niet zo heel erg. Maar helaas zorgen deze fabeltjes juist voor verkeerd handelen waardoor voeten nog kouder worden en het skiplezier minder. Hier de tips om voor altijd van koude voeten af te zijn!

Goede maat skischoenen
De allerbelangrijkste tip is de goede maat skischoenen. Hiermee bedoelen we dus niet te klein, maar zeker niet te groot. Ruim 90 procent van alle wintersporters skiet met veel te grote skischoenen. Dit is de reden dat veel wintersporters te koude voeten hebben. Want in deze grote schoenen moet je je voet vast drukken om geen beweging te hebben, en hierdoor stop je zelf je doorbloeding. Verkrampt skiën, slechte controle over je ski’s en koude voeten zijn het resultaat. Omdat de skiërs met te grote schoenen verkrampte voeten krijgen en het koud hebben worden er nog grotere schoenen gekocht. Een vicieuze cirkel.

Zorg dus voor de goede maat skischoenen. Pas deze schoenen met goede skisokken (zie hieronder) en zeker niet met dikke wollen kousen. Als je rechtop met buckels open in de skischoen staat voel je met je tenen de voorkant! Ga je in skihouding staan, dus met je schenen naar voren dan komt automatisch je voet naar achter in de skischoen en komen je tenen vrij. Op deze manier kun je je voet gewoon ontspannen tijdens het skiën en zal de doorbloeding beter zijn.

O ja, klik je schoenen ook niet te vast, je skihouding moet uit jezelf komen en niet uit een strak zittende schoen. Dus je zet je voet vast, maar klik deze niet te vast. Als je elke lift je skischoenen los moet klikken dan zitten ze veel te strak. Te strakke skischoenen kunnen zelfs een goede skitechniek en leercurve in de weg staan.

Gebruiksaanwijzing skischoenen
Verder is het verstandig om je schoenen warm aan te trekken. Laat je schoenen dus in geen enkel geval in je auto achter na een dag skiën. Zorg er verder voor dat je schoenen droog zijn als je ze aantrekt. Zie onderstaande filmpje

Goede sokken
Na goede schoenen is het ook van enorm belang om goede skisokken te hebben. Vergeet die dikke wollen kousen. Goede skisokken zijn dun met wat extra demping op de plekken waar je deze nodig hebt. Koop sokken ook op de goede maat, dus dat er geen vouwen in zitten. Wij hebben skisokken getest. Klik hier voor de test. 

Gebruiksaanwijzing sokken
Trek droge sokken in je skischoenen aan. Dit klinkt logisch. Maar het is niet dom om je skisokken pas aan te trekken als je ook je skischoenen aantrekt. Veel wintersporters lopen ’s ochtends in sportschoenen en daarin is transpireren niet raar. Op deze manier stap je al met natte sokken in je skischoenen. Ook is de kans natuurlijk aanwezig als je met lage schoenen loopt dat je buiten net wat sneeuw in je schoen krijgt, ook natte voeten dus. Al loop je dan weer met warme winterlaarzen is de kans natuurlijk ook groot dat je voeten niet geheel droog zijn als je naar je skischoenen omwisselt.

Verwarmde zooltjes
Mocht je na bovenstaande tips nog steeds last hebben van koude voeten dat is het verstandig om na te denken over verwarmde zooltje. Met en batterij achterop je schoen kun je je schoenzootljes verwarmen. Dit werkt fantastisch en zorgt zelfs bij de grootste koukleumen voor warme voeten. Het enige nadeel van dit systeem is de prijs. Een goed systeem is snel zo’n 200 euro voor zooltjes en batterijen samen. Koop, als je hier in investeert, wel een systeem dat je op verschillende standen kunt zetten. Verder moet je skischoen ook klaar gemaakt zijn voor dit systeem. Bij de meeste high-end schoenen, zeker de damesmodellen is dit het geval.

Goed eten, drinken en uitgerust zijn
Verder is het zoals altijd van belang dat je goed uitgerust bent, goed hebt gegeten en genoeg drinkt. Als je lichaam gezond is en goed gevoed en niet uitgedroogd, heb je het minder snel koud. Dan zijn je voeten ook minder gevoelig voor kou. Verder is alcohol niet verstandig, want ondanks het warme gevoel koelt alcohol je lichaam sneller af. Verder is het verstandig om goed uit te rusten. Wintersport is en blijft een sport en daar hoort rust natuurlijk ook bij.